EVO TIPOS, národná lotériová spoločnosť, a.s.
Verejná súťaž: Komplexné zabezpečenie stávok hazardných hier a nelotériových produktov
Prehľad prijatých otázok a odpovedí
Inštrukcie
Menu "Prehľad" zobrazuje všetky odpovede na otázky prijaté v lehote na vysvetľovanie. Otázky sú uvedené v anonymnej podobe. Nižšie nájdete odpovede na prijaté otázky.
OZNÁMENIE 2
Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad") oznámil dňa 18.10.2018 na webovej stránke všetkým verejným obstarávateľom /obstarávateľom, že za účelom dodržiavania zákonom stanovených povinností elektronickej komunikácie poskytuje nástroj, a to systém elektronického verejného obstarávania (IS EVO), ktorý je dostupný bezplatne na nasledovnej adrese https://www.uvo.gov.sk/portal-systemu-evo-5f5.html. Predmetný systém elektronického verejného obstarávania (IS EVO) s účinnosťou od 19.10.2018 spĺňa všetky požiadavky stanovené v § 20 zákona o verejnom obstarávaní.
Od 19. 10. 2018 vzniká verejným obstarávateľom a obstarávateľom povinnosť plne elektronickej komunikácie v nadlimitných a podlimitných postupoch zadávania zákazky. Konvertovaná zákazka je taká, ktorej zadávanie začal verejný obstarávateľ/obstarávateľ pred termínom 18.10.2018 (napr. listinnou formou, v pôvodnom systéme EVO (verzia 11.01), v inom systéme) a kvôli dodržaniu povinnosti plne elektronickej komunikácie po 18.10.2018 vykonal konverziu takejto zákazky do systému EVO. To znamená, že súťaž nemôže ďalej pokračovať v systéme EVO ver.11 a musí pokračovať v novej modernizovanej a rozšírenej verzii systému elektronického verejného obstarávania (IS EVO ver.18) do ktorej bude zákazka konvertovaná v profile verejného obstarávateľa.
Vzhľadom na to, že koniec lehoty na predkladanie ponúk spadá do obdobia po 18. 10. 2018, verejný obstarávateľ podľa odporúčania úradu vykoná:
1) korigendum oznámenia, ktorým sa verejné obstarávanie vyhlasovalo, kde verejný obstarávateľ, zverejní podrobnosti o elektronickej komunikácii vrátane doručovania a identifikujú informačný systém, prostredníctvom ktorého sa verejné obstarávanie bude realizovať,
2) úpravu súťažných podkladov v časti týkajúcej sa spôsobu komunikácie v súlade s § 20 ods. 1 a nasl. zákona o verejnom obstarávaní, a túto zverejní na profile a informuje o tom všetkých známych záujemcov,
3) primerane predĺži lehotu na predkladanie ponúk.
Záujemca/uchádzač, musí byť registrovaný v IS ÚVO pre hospodársky subjekt, v mene ktorého predkladá podanie.
V prípade, ak ste používateľ, ktorý nemá konto v IS ÚVO, je potrebné si vytvoriť účet.
V prípade, ak hospodársky sujekt, za ktorého predkladáte dokumenty/ponuky ešte nie je registrovaný v IS ÚVO, je potrebné ho zaregistrovať.
Zákazky, v ktorých ešte neuplynula lehota na predkladanie ponúk alebo žiadostí o účasť.
Záujemca/uchádzač vyhľadá zákazku v profile verejného obstarávateľa/obstarávateľa a predloží žiadosť o účasť alebo ponuku (v závislosti od postupu VO, ktorý použil verejný obstarávateľ/obstarávateľ). V profile zákazky je dostupné tlačidlo Predložiť žiadosť o účasť alebo Predložiť ponuku. Podrobnosti najde v príručkách, ktoré sú dostupné na adrese: https://www.uvo.gov.sk/viac-o-is-evo/prirucky-5f7.html
Zároveň oznamujeme, že otázky a odpovede doručené cez systém EVO (verzia 11.01) budú sprístupnené každému v novej modernizovanej a rozšírenej verzii systému elektronického verejného obstarávania (IS EVO ver.18), v ktorej bude pokračovať zadávanie zákazky aj vysvetľovanie, t. j. predkladanie žiadostí s otázkami.
Otázky a odpovede sú sprístupňované v súlade s platným zákonom o verejnom obstarávaní. Podľa § 48 zákona o verejnom obstarávaní, cit.: „Verejný obstarávateľ a obstarávateľ bezodkladne poskytnú vysvetlenie informácií potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu a na preukázanie splnenia podmienok účasti všetkým záujemcom, ktorí sú im známi, najneskôr však šesť dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúk alebo lehoty na predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti za predpokladu, že o vysvetlenie záujemca požiada dostatočne vopred; ak sa použije zrýchlený postup z dôvodu naliehavej udalosti, je táto lehota štyri dni.“ Vzhľadom na rozsah a obsah otázok príprava odpovedí vyžaduje primeraný čas a bezodkladne znamená do 7 dní odo dňa doručenia, čo je všeobecne akceptovateľné.
(Dňa 23.10.2018)
OZNÁMENIE
Verejný obstarávateľ oznamuje primerane podľa ustanovení § 48 v spojení s § 21 zákona zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, že v tejto súťaži na zadanie zákazky „Komplexné zabezpečenie stávok hazardných hier a nelotériových produktov“, vyhlásenej zverejnením oznámenia vo vestníkoch, v Ú.v. EÚ č. 2018/S 189-427296 zo dňa 02.10.2018 a vo Vestníku č. 196/2018 dňa 03.10.2018, pod značkou 13768 – MSS, bola verifikovaná chyba v písomnom vyhotovení súťažných podkladov vo ZVÄZKU IV SÚPIS POLOŽIEK, ROZPIS CIEN, na str. 23 v tabuľke 1 pri Maximálnej výške Odplaty, ktorú Uchádzač nesmie prekročiť - stĺpce Číselné lotérie a Číselné lotérie cez internet sú uvedené hodnoty 7 % a 7% namiesto 6% a 6%.
Na základe tejto zistenej skutočnosti verejný obstarávaľ uvedenú zrejmú chybu opravil, tabuľka 1 so správnymi hodnotami spolu s tabuľkami 2 a 3 dopĺňa SP ako samostatný súbor v pdf (SP_KZSHHaNP_SLUZBY-doplenie.pdf) a záujemcom sa sprístupňuje prostredníctvom EVO, v menu PODKLADY ZÁKAZKY a VEREJNÉ PODKLADY, bod 1. VŠEOBECNÉ PODMIENKY A INFORMÁCIE.
V tejto súvislosti sa pre prípravu ponuky poskytuje v menu PODKLADY ZÁKAZKY v bode 3. TABUĽKY PRE OCENENIE aj nový formulár vo formáte excel (tabulky_pre_navrh_ceny_novy.xlsx).
(Dňa 10.10.2018)
Otázky a odpovede
Otázka 1:
Vzhľadom na to, že všetky súťažné podklady boli vydané v slovenskom jazyku a zahranční súťažiaci si ich musia najskôr preložiť, aby pochopili požiadavky a následne musia preložiť svoje návrhy pripravené v iných jazykoch späť do slovenčiny, Vás láskavo žiadame o predĺženie termínu predkladania návrhov zo 16. novembra 2018 na 14. januára 2019.
Výzva bola zverejnená iba 2. októbra, to znamená, že zostáva iba 6 týždňov na preloženie niekoľko stoviek strán dokumentov a prípravu dobrej a komplexnej odpovede na Vašu výzvu. Predpokladáme, že spoločnosť TIPOS očakáva hodnoverné návrhy najvyššej kvality. To sa dá ťažko dosiahnuť v takom krátkom čase.
Tiež Vás žiadame aby ste zvážili skutočnosť, že sa uchádzači musia zapísať do Registra partnerov verejného sektora, čo môže byť do aktuálne stanoveného termínu predkladania návrhov veľmi náročné, najmä preto, že tento process nie je úplne pod kontrolou uchádzačov.
Odpoveď:
Verejný obstarávateľ stanovil lehotu na predkladanie ponúk v súlade so zákonom č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení (ďalej len "zákon o verejnom obstarávaní), pričom vzhľadom na komplexnosť predmetu zákazky stanovil dlhšiu lehotu na predkladanie ponúk ako je minimálna lehota stanovená zákonom o verejnom obstarávaní. Pri určovaní lehoty na predkladanie ponúk verejný obstarávateľ zohľadňoval aj prípadnú potrebu prekladov niektorých dokumentov z/do slovenčiny a z tohto dôvodu nevidí potrebu na predlžovanie lehoty na predkladanie ponúk. Verejný obstarávateľ v tejto súvislosti upozorňuje, že rozhodujúcim jazykom je slovenský jazyk, takže všetky dokumenty musia byť predložené v slovenskom jazyku alebo s úradne overeným prekladom do slovenského jazyka.
V súvislosti s Vašou žiadosťou o zváženie povinnosti zápisu uchádzača do registra partnerov verejného sektora verejný obstarávateľ uvádza, že v zmysle zákona o verejnom obstarávaní nesmie verejný obstarávateľ uzavrieť zmluvu s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí majú povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora a nie sú zapísaní v registri partnerov verejného sektora alebo ktorých subdodávatelia alebo subdodávatelia podľa osobitného predpisu, ktorí majú povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora a nie sú zapísaní v registri partnerov verejného sektora. Táto skutočnosť bola v právnych predpisoch Slovenskej republiky publikovaná 1. februára 2017, čo verejný obstarávateľ považuje za dostatočne dlhé obdobie na vykonanie zápisu uchádzača do registra partnerov verejného sektora.
Otázka 2:
Vzhľadom na bežnú medzinárodnú prax umožňujúcu poskytnutie technických diagramov, grafických náčrtov súvisiacich s informačnými technológiami a technických špecifikácií v angličtine, napr. prílohy so štandardnou špecifikáciou lotériových terminálov, zvážili by ste prosím, že sa zrieknete požiadavky na preklad a akceptujete tieto dokumenty v angličtine?
Odpoveď:
Verejný obstarávateľ určil slovenský jazyk ako rozhodujúci jazyk v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, a to predovšetkým z dôvodu jednoznačného, transparentného a nediskriminačného posúdenia každej predloženej ponuky a všetkých jej súčastí z pohľadu súladu každej ponuky s požiadavkami verejného obstarávateľa stanovenými v oznámení a v zverejnených súťažných podkladoch. Takéto vyhodnotenie každej ponuky je nevyhnutnou podmienkou pre realizáciu verejného obstarávania v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a pre výber najlepšej ponuky v súlade so stanovenými a zverejnenými požiadavkami a kritériami. Aj z uvedených dôvodov teda verejný obstarávateľ požaduje, aby všetky dokumenty, ktoré sú súčasťou ponuky uchádzača boli predložené v slovenskom jazyku alebo s úradne overeným prekladom do slovenského jazyka.
Otázka 3:
Mohli by ste nám povedať, ktoré telekomunikačné spoločnosti na Slovensku v súčasnosti dodávajú komunikačné siete a služby pre účely lotérie a aké technológie sa používajú (napr. mobilné, DSL) a či sú zavedené záložné systémy pre komunikáciu s pobočkami?
Odpoveď:
Verejný obstarávateľ uvádza, že je plne v zodpovednosti každého uchádzača, aby si preveril a zistil možnosti plnenia jednotlivých technických požiadaviek stanovených verejným obstarávateľom v súťažných podkladoch, a to či už vlastnými kapacitami alebo subdodávateľským spôsobom. Verejný obstarávateľ zároveň v súvislosti s časťou týkajúcou sa zavedenia záložných systémov pre komunikáciu s pobočkami uvádza, že jasne a transparentne definoval všetky technické požiadavky na predmet zákazky a preto je nastavenie aktuálne poskytovanej služby z pohľadu tohto verejného obstarávania irelevantné.
Otázka 4:
Uviedli by ste prosím, aký je najskorší možný dátum spustenia nového lotériového systému podľa dohody uvedenej v súťažnej výzve?
Odpoveď:
Verejný obstarávateľ definoval všetky záväzné míľniky realizácie predmetu zákazky v zverejnených súťažných podkladoch. Vzhľadom na to, že verejný obstarávateľ nevie presne stanoviť ukončenie procesu verejného obstarávania a teda ani deň, kedy nadobudne platnosť a účinnosť zmluva s úspešným uchádzačom, verejný obstarávateľ stanovil jednotlivé záväzné míľniky ako lehoty odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy. Predmetné míľniky predstavujú najneskoršie možné termíny, v ktorých musí úspešný uchádzač realizovať činnosti a splniť požiadavky vyžadované verejným obstarávateľom pre predmetný záväzný míľnik. Skoršie plnenie predmetných míľnikov realizácie predmetu zákazky je plne v kompetencii úspešného uchádzača. Z uvedeného teda jasne vyplýva, že verejný obstarávateľ nestanovuje najskorší možný dátum začatia etapy prevádzkovania služby, ale naopak najneskorší možný dátum. Etapa prevádzkovania služby (t. j. spustenie lotériového systému) musí v zmysle základného harmonogramu uvedeného v súťažných podkladoch začať najneskôr v nasledujúci deň po uplynutí 12-tich (dvanástich) mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy.
Otázka 5:
Pokiaľ ide o požiadavku zápisu do Registra partnerov verejného sektora, informujte nás prosím, či táto požiadavka musí byť splnená v čase predloženia návrhu alebo či stačí, aby bol uchádzač zaregistrovaný v čase zadania zákazky.
Odpoveď:
Zápis do registra partnerov verejného sektora sa vyžaduje od úspešného uchádzača ku dňu podpisu/uzavretia zmluvy. To znamená, že v čase predloženia ponuky predmetná požiadavka nemusí byť splnená, ale vzhľadom na administratívne lehoty by mala byť žiadosť o zápis do registra partnerov verejného sektora už v procese, aby tento mohol byť úspešne ukončený do uzavretia zmluvy. Verejný obstarávateľ opätovne upozorňuje, že v zmysle zákona o verejnom obstarávaní nesmie verejný obstarávateľ uzavrieť zmluvu s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí majú povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora a nie sú zapísaní v registri partnerov verejného sektora alebo ktorých subdodávatelia alebo subdodávatelia podľa osobitného predpisu, ktorí majú povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora a nie sú zapísaní v registri partnerov verejného sektora.
(Dňa 09.10.2018)
Otázka 6:
Odvolávame sa na body 12, 13, 16 a 17 clánku 3 Zmluvy o zabezpecení systému hazardných hier. Ak spolocnost TIPOS pozastaví platnost Zmluvy podla týchto ustanovení bez zavinenia Poskytovatela na viac ako 6 mesiacov a Poskytovatel právoplatne odstúpi od Zmluvy v súlade s bodom 13 alebo bodom 17, je Poskytovatel oprávnený na náhradu vo výške iba 15 000 EUR, alebo TIPOS poskytne Poskytovatelovi náhradu za skutocné a preukázané výdavky Poskytovatela?
Odpoveď:
Článok 3 Zmluvy má 15 bodov, z tohto dôvodu Verejný obstarávateľ predpokladá, že otázka sa vzťahuje na body 16 a 17 článku 4 Zmluvy. V prípade, ak by Poskytovateľ v súlade so Zmluvou odstúpil od Zmluvy, podľa bodu 10 článku 16 Zmluvy mu nezaniká nárok na náhradu škody, pričom náhrada škody nie je limitovaná sumou vo výške 15 000 EUR. Maximálna suma 15 000 EUR sa vzťahuje na prípady, ak dôjde k prerušeniu plnenia Zmluvy podľa bodu 12 článku 3 Zmluvy alebo podľa bodu 16 článku 4 Zmluvy a v tejto súvislosti vzniknú Poskytovateľovi preukázateľné a účelné náklady na zachovanie výsledku vytvoreného podľa tejto Zmluvy pred prerušením činnosti podľa Zmluvy.
Otázka 7:
Odvolávame sa na bod 1.20 clánku 9 Zmluvy o zabezpecení systému hazardných hier. Podla tohto ustanovenia je Poskytovatel povinný „zabezpecit, aby všetky údaje o akejkolvek transakcii týkajúcej sa ktorejkolvek z Hazardných hier boli uchovávané a spracúvané na území Slovenskej republiky a neboli prenesené z územia Slovenskej republiky do akéhokolvek tretieho štátu, vrátane clenského štátu Európskej únie.“ Mohla by Lotéria
a. definovat význam pojmu „údaje“ v tomto kontexte, najmä ci odkazuje na osobné identifikovatelné informácie alebo na akékolvek informácie týkajúce sa Hazardných hier, ci už osobné alebo iné?
b. definovat, co sa rozumie pod výrazmi „ukladanie„ a „spracovanie“, najmä to, ci by sa prístup k údajom na diagnostické úcely a úcely údržby z územia mimo Slovenska považoval za „spracovanie“ (napríklad zobrazením obrazovky obsluhy systému na Slovensku na pocítaci, ktorý sa nachádza mimo Slovenska a používa výlucne na vzdialenú softvérovú podporu)?
c. objasnit, ci je táto požiadavka na ukladanie a spracovanie príslušných údajov výlucne na Slovensku podmienkou slovenského Zákona o hazardných hrách?
Odpoveď:
a) ide o akékoľvek údaje zadávané, spracovávané alebo uchovávané v systéme hazardných hier
b) Verejný obstarávateľ pojmy "ukladanie" a "spracovanie" v Zmluve nedefinuje; tieto pojmy je nutné vykladať v súlade s výkladovými pravidlami podľa slovenskej právnej úpravy s tým, že aj úkony uvedené v otázke je nutné rozumieť za "spracovanie"
c) Verejný obstarávateľ neposkytuje tretím osobám výklad právnych predpisov; predmetná požiadavka vychádza primárne z potreby poskytovania súčinnosti s ohľadom na prípadnú kontrolu dozorným orgánom s územnou pôsobnosťou pre územie Slovenskej republiky a avizovanej novej zákonnej úpravy prevádzky hazardných hier ako aj zachovania bezpečnosti.
Otázka 8:
Odvolávame sa na bod 6 clánku 11 Zmluvy o zabezpecení systému hazardných hier. Nie sme si istí, co znamená zadanie poskytovania „Služby ako celku subdodávatelovi“. Môže TIPOS definovat maximálne percento hodnoty zákazky, ktoré môže byt právoplatne zadané subdodávatelovi?
Odpoveď:
Pod uvedeným je nutné rozumieť zákaz poskytovať komplexne celú Službu subdodávateľom; Verejný obstarávateľ neurčuje maximálne percento hodnoty zákazky uskutočniteľnej subdodávateľom; tým však nie je dotknutý zákaz podľa bodu 6 článku 11 Zmluvy.
Otázka 9:
Odvolávame sa na clánok 10 (Kontrola technickej spôsobilosti uchádzaca) Špecifikácie predmetu zákazky. Mohli by ste objasnit nasledujúce podmienky:
a. Co aktivuje Oznámenie TIPOS, že sa Kontrola technickej spôsobilosti vykoná najskôr o 7 dní, a kedy sa toto oznámenie poskytne? Aký je najbližší možný dátum takéhoto Oznámenia po 16. novembri 2018? Má TIPOS v úmysle vyzvat všetkých kvalifikovaných Uchádzacov, aby absolvovali Kontrolu technickej spôsobilosti pred zadaním zákazky?
b. Ked sa zmienujete o jednotlivých zložkách, ktoré sa použijú pri Kontrole technickej spôsobilosti a ked uvádzate, že musia byt identické so zložkami špecifikovanými v ponuke Uchádzaca, myslíte tým len Terminál s periférnymi zariadeniami (vzhladom na skutocný obsah a popis Kontroly technickej spôsobilosti , uvedený v Prílohe c. 2)? Inými slovami, rozumieme správne, že môžeme využit náš existujúci centrálny systém nachádzajúci sa mimo územia Slovenska (nie je urcený pre TIPOS) a akékolvek komunikacné prostriedky na online pripojenie k tomuto vzdialenému centrálnemu systému a že bude potrebné dodat len náš Terminál s periférnymi zariadeniami a iba tento Terminál sa použije na testovanie na Slovensku?
c. Rozumieme správne, že môžeme využit naše existujúce tikety na vykonanie Kontroly technickej spôsobilosti na Slovensku? Inými slovami, rozumieme správne, že na Kontrolu technickej spôsobilosti sa nemusia použit skutocné tikety TIPOS?
d. Rozumieme správne, že softvér nášho Terminálu a Centrálneho systému môže byt testovaný v jeho anglickej verzii, co znamená, že všetky zobrazené a vytlacené informácie budú v anglictine?
Odpoveď:
a) Verejný obstarávateľ vyzve Uchádzača na vykonanie Kontroly technickej spôsobilosti počas vyhodnocovania splnenia podmienok účasti podľa § 40 Zákona o verejnom obstarávaní. Keďže Verejný obstarávateľ nevie, aké ponuky predložia uchádzači v porovnaní s obsahom a požiadavkami stanovenými v Oznámení a Súťažných podkladoch, nemôže ani dopredu určiť v akých lehotách bude prebiehať vyhodnocovanie splnenia podmienok účasti a teda ani dátum zaslania výzvy na vykonanie Kontroly technickej spôsobilosti. Najbližší možný termín na zaslanie predmetnej výzvy uchádzačovi je deň nasledujúci po uplynutí lehoty na predkladanie ponúk, avšak Verejný obstarávateľ je oprávnený vyzvať uchádzača na Kontrolu technickej spôsobilosti kedykoľvek počas vyhodnocovania splnenia podmienok účasti podľa § 40 Zákona o verejnom obstarávaní. Aby však mal Uchádzač dostatok času na prípravu realizácie Kontroly technickej spôsobilosti, Verejný obstarávateľ stanovil lehotu siedmich (7) dní odo dňa zaslania výzvy na vykonanie Kontroly technickej spôsobilosti. Na realizáciu Kontroly technickej spôsobilosti budú uchádzači vyzvaní v súlade s platným Zákonom o verejnom obstarávaní a s podmienkami stanovenými v Oznámení.
b) Áno, uchádzač môže na účely Kontroly technickej spôsobilosti využiť existujúci centrálny systém nachádzajúci sa mimo územia Slovenska, komunikačné prostriedky na online pripojenie centrálneho systému a Terminálu, ako aj samotný Terminál s periférnymi zariadeniami. Zoznam komponentov a zariadení, ktoré bude uchádzač potrebovať na úspešnú realizáciu Kontroly technickej spôsobilosti je však plne v kompetencii uchádzača.
c) Áno, na Kontrolu technickej spôsobilosti môže uchádzač využiť svoje existujúce tikety, avšak Verejný obstarávateľ v tejto súvislosti upozorňuje na fakt, že musí ísť o správne, riade a úplne vyplnené Tikety Číselnej lotérie.
d) Áno, na účely Kontroly technickej spôsobilosti môžu byť zobrazené a vytlačené informácie pri jednotlivých čiastkových testoch v anglickom jazyku.
Otázka 10:
Odvolávame sa na clánok 16.3.1 Oznámenia TED. Chceli by sme nahradit dokumenty vymenované v bodoch 13, 14 a 15 dokumentu obstarávania s názvom „SP_ KZSHHaNP_ SLUZBY“ súborom ESPD (JED). Mohli by ste nám poskytnút XML šablónu s predvyplneným názvom RFP spolocnosti TIPOS?
Odpoveď:
Áno, dokument „JED - výzva“ s prílohami PDF a XML, sa poskytuje prostredníctvom modernizovaného systému EVO ver. 18, je uložený́ v zozname dokumentov k zákazke, ktorá bola konvertovaná z pôvodného systému EVO ver. 11.
Otázka 11:
Odvolávame sa na clánok 16.4 Oznámenia TED. Pokial predpokladáme, že formulár ESPD (JED) je dostupný cez EVO, chceli by sme Vás požiadat o pokyny ohladom toho, ako alebo kde sa dá získat v systéme obstarávania.
Odpoveď:
Dokument „JED - výzva“ s prílohami PDF a XML je uložený́ v zozname dokumentov k zákazke: https://www.uvo.gov.sk/private/organization/11910/order/417115
Otázka 12:
Odvolávame sa na bod 9 clánku 12 Zmluvy o zabezpecení systému hazardných hier, ktorý uvádza „poistovatelom v zmysle Poistných zmlúv môže byt iba poistovna so sídlom na území Slovenskej republiky alebo pobocka poistovne z iného clenského štátu so sídlom pobocky na území Slovenskej republiky alebo pobocka zahranicnej poistovne so sídlom pobocky na území Slovenskej republiky (dalej aj len ako „Poistovna“)“. Mohla by Lotéria zvážit akceptovanie poistovní so sídlom v inom clenskom štáte EÚ?
Odpoveď:
S ohľadom na poistné podmienky a prípadné uplatňovanie práv vyplývajúcich z poistenia za účelom zabezpečenia svojej ochrany Verejný obstarávateľ trvá na určení akceptovateľnej poisťovne podľa bodu 9 článku 12 Zmluvy, a teda Verejný obstarávateľ nevidí právny dôvodu na úpravu Zmluvy.
Otázka 13:
Definícia aplikácie v Zmluve: 45. Aplikáciou sa na účely tejto Zmluvy rozumie aplikácia (softvér) špecifikovaná v Špecifikácii predmetu zákazky umožňujúca predprípravu stávky v Hazardnej hre hráčovi vo vlastnom technickom zariadení (napr. telefón, tablet) za účelom vykonania stávky v Prevádzke prostredníctvom Terminálu alebo vykonania stávky u Integrovaného prevádzkovateľa prostredníctvom zariadenia Integrovaného prevádzkovateľa ako aj vykonanie stávky v Číselnej lotérii prostredníctvom hráčskeho konta za predpokladu uplatnenia príslušnej opcie podľa Špecifikácie predmetu zákazky a článku 17 Zmluvy. Pre vylúčenie akýchkoľvek pochybností na účely splnenia požiadavky podľa prvej vety tohto bodu môžu existovať 1 (jedna) alebo 2 (dve) Aplikácie.
Požiadavka v Špecifikácii: [P-113] m) vytlačenie Potvrdenia s unikátnym kódom Produktu (napr. QR kódom alebo čiarovým kódom) potvrdzujúceho kúpu Produktu Zákazníkom po správnom a riadnom spracovaní Transakcie.
Takže definícia Aplikácie popisuje jej požadovanú funkčnosť ako náhradu tiketu (stávkového lístka). Stávka je predpripravená v Aplikácii a následne je stávka vykonaná (zaplatená) cez terminál.
Požiadavka [P-113] m) v Špecifikácii používa termín Kód produktu a požaduje, aby bol kód Produktu vytlačený na potvrdení (potvrdenie), keď bola stávka riadne vykonaná a tým zaplatená.
Naproti tomu požiadavka [P-102] vyžaduje od Aplikácie: [P-102] Výsledkom predprípravy Produktu v Aplikácii je vytvorenie kódu Produktu (napr. QR kód alebo čiarový kód), prostredníctvom ktorého si môže Zákazník následne priamo u Mandatára alebo Integrovaného prevádzkovateľa kúpiť vybraný Produkt, a to tak, že predloží vytvorený kód Produktu, ktorý bude zosnímaný v Termináli Prevádzky alebo koncovom zariadení Integrovaného prevádzkovateľa, a následne zaplatí za vybraný Produkt.
Otázky:
13./1. Môže TIPOS vysvetliť rozpor medzi Požiadavkou [P113], ktorá požaduje tlač kódu Produktu po vykonaní/zaplatení stávky a Požiadavkou P102, ktorá pred vykonaním/zaplatením stávky požaduje vytvorenie kódu Produktu na externom zariadení?
13./2. Môže TIPOS vysvetliť dôvody na Požiadavky [P104] a [P130]? Definície Aplikácie alebo Samoobslužného terminálu pre číselné lotérie implikujú náhradu tiketov, pričom opätovné použitie tiketu nie je časovo obmedzené, tiket môže byť použitý aj opakovane a nie je jedinečný.
13./3. Môže TIPOS potvrdiť, že odpovede na otázky súvisiace s Aplikáciou sú primerane uplatniteľné aj Samoobslužný terminál pre číselné lotérie, predovšetkým v súvislosti s požiadavkami [P-128] až [P-131]?
Odpoveď:
odpoveď 13.1:
Medzi požiadavkami [P102] a [P113] nie je rozpor, pretože Verejný obstarávateľ stanovil požiadavky na jednoznačnú identifikáciu predpripraveného Produktu [P102] a taktiež na jednoznačnú identifikáciu Potvrdenia potvrdzujúceho kúpu Produktu Zákazníkom [P113]. Z uvedeného teda jasne vyplýva, že ide o rôzne výstupy v rôznych fázach procesu prípravy a kúpy Produktu, ktoré je nutné identifikovať podľa požiadaviek Verejného obstarávateľa a ide teda o rôzne kódy Produktu. To, či na splnenie predmetných a súvisiacich požiadaviek Verejného obstarávateľa využije uchádzač jeden typ kódu (napr. QR kód) alebo rôzne typy kódov, je v plne v kompetencii uchádzača.
odpoveď 13.2:
Verejný obstarávateľ stanovil predmetné požiadavky tak, aby zvýšil komfort Zákazníkov pri príprave a kúpe Produktov a zároveň zabezpečil jednoznačnú identifikovateľnosť a nezameniteľnosť predpripravených Produktov. Kódy predpripravený Produktov implikujú náhradu Tiketov, to však automaticky neznamená, že musia mať všetky vlastnosti papierových Tiketov. Cieľom Verejného obstarávateľa je v tejto súvislosti okrem zvyšovania komfortu Zákazníkov aj zvyšovanie bezpečnosti pri príprave a kupovaní Produktov.
odpoveď 13.3:
Áno, odpovede na otázky súvisiace s Aplikáciou sú primerane uplatniteľné aj Samoobslužný terminál pre číselné lotérie, predovšetkým v súvislosti s požiadavkami [P-128] až [P-131]
Otázka 14:
Môže TIPOS poskytnúť vysvetlenie, či sa očakáva, že spotrebný materiál bude poskytovaný spoločnosti TIPOS alebo dodávaný priamo Mandatárom (individuálnym predajcom)? Máme záujem pochopiť, či individuálne balenie spotrebného materiálu a jeho dodávky na prevádzky sú požiadavkou tohto verejného obstarávania na poskytovateľa služieb, alebo či túto úlohu bude plniť TIPOS?
Odpoveď:
Verejný obstarávateľ očakáva, že spotrebný materiál bude distribuovaný priamo na predajné miesta.
Otázka 15:
Servisné hodiny ako prevádzkové hodiny Prevádzok. Môže TIPOS potvrdiť, či servisné hodiny technickej podpory (služby horúcej linky) a oddelenia technických/terénnych služieb majú odzrkadľovať prevádzkové hodiny Prevádzok a ak áno, aké časové rozmedzie v hodinách predstavujú prevádzkové hodiny Prevádzok?
Odpoveď:
Verejný obstarávateľ potvrdzuje, že očakáva zabezpečenie technickej podpory počas prevádzkových hodín predajných miest, spravidla každý kalendárny deň minimálne medzi 07:00 – 22:00 a oddelenia technických / terénnych služieb spravidla každý kalendárny deň minimálne medzi 08:00 – 17:00.
Otázka 16:
K požiadavke: [P-120] Poskytovateľ Služby musí na monitoroch zverejňovať Audiovizuálne diela v zmysle požiadaviek a pokynov Objednávateľa, ...
1. Môže lotéria poskytnúť informácie o veľkosti obsahu/objeme dát Audiovizuálnych diel, ktoré sa majú zobrazovať na monitoroch?
2. Môže lotéria poskytnúť informácie o tom, ako často plánuje meniť obsah/časť obsahu a aká bude veľkosť/objem dát obsahu/časti obsahu, ktorý sa má zmeniť?
Odpoveď:
Veľkosť / objem dát jedného audiovizuálneho diela bude maximálne 200 MB. Vysielaných môže byť viacero audiovizuálnych diel v tzv. slučke, pričom maximálny objem všetkých bude 1200 MB. Verejný obstarávateľ plánuje meniť časť alebo všetky audiovizuálne diela podľa potreby, maximálne však 1 x za 24 hodín, pričom zmenené bude vždy minimálne jedno audiovizuálne dielo.
Otázka 17:
Za predpokladu, že uchádzač je spoločnosť zaregistrovaná v registri partnerov verejného sektora, môže lotéria potvrdiť naše porozumenie, že spriaznené osoby (napr. ako sú definované v článku 1 ods. 1.7 prílohy 6 (Dohoda o mlčanlivosti a ...)), ktoré sú dcérskymi spoločnosťami skupiny podnikov v úplnom vlastníctve Poskytovateľa služieb (i) sa nepovažujú za subdodávateľov Poskytovateľa na účely poskytovania Služby (a preto sa nemusia uvádzať v prílohe k zmluve č. 5, podľa 20.2.11 Pokynov ...); a (ii) nemusia byť registrované samostatne v registri partnerov verejného sektora?
Odpoveď:
Zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení (Zákon o registri partnerov) pri subdodávateľoch nerozlišuje, či sú subdodávatelia spriaznenými osobami Poskytovateľa alebo nie. Vzhľadom na túto skutočnosť je potrebné aj „spriaznených“ subdodávateľov, za predpokladu, že spĺňajú ako subdodávatelia podmienku podľa Zákona o registri partnerov, registrovať ako partnerov verejného sektora podľa Zákona o registri partnerov.
Otázka 18:
Máme zato, že v prípade prerušenia činnosti na základe jednostrannej žiadosti lotérie podľa článku 3 alebo článku 4 Zmluvy ... sa doba platnosti zmluvy proporcionálne predĺži. Môže lotéria potvrdiť toto naše porozumenie alebo špecifikovať inak?
Odpoveď:
Verejný obstarávateľ potvrdzuje, že počas prerušenia činnosti podľa vyššie uvedených článkov Zmluvy lehoty neplynú, a teda lehoty podľa Základného harmonogramu a Projektového plánu sa predlžujú– uvedené je obsiahnuté v bode 12 článku 3 Zmluvy, resp. bode 16 článku 4 Zmluvy.
Otázka 19:
Môže lotéria potvrdiť, že povinnosť Poskytovateľa zabezpečiť upgrade prvkov systému (iných ako akýchkoľvek prvkov softvéru) podľa článku 6. ods. 3 Zmluvy ... v prípade, že takéto upgrade vyžadujú zásadné zmeny hardvéru a / alebo terminálov, ktoré by viedli k významným dodatočným nákladom pre Poskytovateľa, budú podliehať dodatočným primeraným poplatkom za štandardné trhové sadzby dohodnuté medzi stranami v dobrej viere?
Odpoveď:
Upgrade podľa článku 6 bod 3 Zmluvy je súčasťou odplaty a vzťahuje sa na Softvér, pričom v Zmluve je upravený osobitne aj upgrade Terminálov (článok 7 Zmluvy). Poskytovateľ je v rámci Etapy prevádzkovania Služby podľa bodu 5 článku 4 Zmluvy povinný zabezpečiť upgrade Technických zariadení všeobecne; odplata podľa Zmluvy je uvedená so všetkými prípadnými dodatočnými nákladmi Poskytovateľa. Zmena odplaty je možná výlučne v rámci zmeny Zmluvy v súlade s § 18 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení.
Otázka 20:
Môže lotéria potvrdiť naše porozumenie, že pojmy „update“ a „upgrade“ pre účely článku 7 ods. 12 sa majú vykladať (sú konštruované) v súlade s definíciami uvedenými v článku 6 ods. 3 alebo špecifikovať inak?
Odpoveď:
Verejný obstarávateľ v Zmluve zaviedol pre update a upgrade (pre jednoduchosť) definície, a teda tieto pojmy je nutné vykladať tak, ako je uvedené v Zmluve.
Otázka 21:
Môže lotéria potvrdiť, že zodpovednosť Poskytovateľa v prípade porušenia práv duševného vlastníctva je vylúčená v prípade, že takéto porušenia sú spôsobené lotériou alebo jej subdodávateľmi? (Článok 10, ods. 1)
- Môže lotéria vysvetliť, čo to znamená: „je ... jediným subjektom oprávneným na výkon majetkových práv k Autorskému dielu ...“ (podľa článku 10 ods. 1.3 Zmluvy, resp. jej návrhu)?
Odpoveď:
Poskytovateľ zodpovedá za porušenie práva duševného vlastníctva „na svojej strane“. Rovnako tak Verejný obstarávateľ zodpovedá za porušenia práva duševného vlastníctva „na svojej strane“, t. j. Verejný obstarávateľ neprenáša svoju zodpovednosť za porušenie práva duševného vlastníctva na Poskytovateľa.
Pod pojmom „jediný subjekt oprávnený na výkon majetkových práv k autorskému dielu“ je nutné rozumieť, že výlučne Poskytovateľ má majetkové práva k autorskému dielu podľa zákona č. 185/2015 Z. z. autorský zákon v platnom znení.
Otázka 22:
Môže lotéria potvrdiť, že práva sublicencie alebo udelenie práv lotérie na duševné vlastníctvo tretej osobe (článok 10, ods. 3.4), teda práv, ktoré sú poskytnuté lotérii na základe Zmluvy ..., môže byť rozšírené len na maloobchodníkov a spriaznené osoby lotérie (definované v článku 1 ods. 1.7 prílohy 6 (Dohoda o mlčanlivosti ...)), výlučne na účely využitia služieb poskytovaných na základe Zmluvy ... a na základe predchádzajúceho písomného súhlasu Poskytovateľa, aby neboli bezdôvodne zadržané?
Odpoveď:
Verejný obstarávateľ nerozumie, čo je myslené pod textom „neboli bezdôvodne zadržané“. Vo vzťahu k ostatnej časti otázky Verejný obstarávateľ uvádza, že dotknuté ustanovenie je nutné rozumieť tak, že udelenie sublicencie a postúpenie licencie je možné len v rozsahu účelu podľa bodu 3.1 článku 10 Zmluvy a len pre územie Slovenskej republiky.
Otázka 23:
Vzhľadom na povinnosti poskytovateľa popísané v článku 10 ods. 1 Zmluvy ..., mohla by lotéria potvrdiť, že takáto ochrana by bola vzájomná a že lotéria by zabezpečila Poskytovateľovi beztrestnosť voči akýmkoľvek stratám a záväzkom vyplývajúcim z akejkoľvek pohľadávky tretej strany, že používanie intelektuálneho vlastníctva lotérie licencované poskytovateľovi podľa Zmluvy ... a využívané poskytovateľom v súlade s podmienkami Zmluvy nepredstavuje porušenie práv duševného vlastníctva tretích strán a mohla by lotéria zodpovedajúcim spôsobom zmeniť Zmluvu ...?
Máme zato, že proces poskytovania a zobrazovania audiovizuálnych diel dodaných lotériou poskytovateľovi bude definovaný a odsúhlasený počas etapy návrhu služby a/alebo počas etapy vybudovania služby. Môže lotéria potvrdiť, že toto chápeme správne?
Odpoveď:
Poskytovateľ zodpovedá za porušenia práva duševného vlastníctva „na svojej strane“. Rovnako tak Verejný obstarávateľ zodpovedá za porušenia práva duševného vlastníctva „na svojej strane“, t. j. Verejný obstarávateľ neprenáša svoju zodpovednosť za porušenie práva duševného vlastníctva na Poskytovateľa. V prípade, ak by si akákoľvek tretia osoba uplatňovala voči Poskytovateľovi práva a/alebo nároky vyplývajúce z porušenia práva duševného vlastníctva spôsobené Verejným obstarávateľom (napr. z dôvodu odvysielania audiovizuálnych diel, ktoré Poskytovateľovi odovzdal Verejný obstarávateľ a pri ktorých neboli vysporiadané práva duševného vlastníctva), má Poskytovateľ možnosť si uplatniť svoje nároky voči Verejnému obstarávateľovi. Vzhľadom na uvedené Verejný obstarávateľ nevidí právny dôvod na úpravu Zmluvy (vychádza sa zo všeobecného princípu náhrady škody podľa slovenskej právnej úpravy); Verejný obstarávateľ zároveň dopĺňa, že nebola ani navrhnutá samotná úprava Zmluvy.
Otázka 24:
Môže lotéria potvrdiť, že poistné požiadavky podľa článku 12 ods. 9 – 12 Zmluvy ... môžu byť splnené jedinou celosvetovou poistnou systémovou politikou/zmluvou, ktorá bude platná od dátumu účinnosti Zmluvy ...?
Môže lotéria potvrdiť, že Poskytovateľ môže preložiť certifikát namiesto celej poistnej systémovej politiky/zmluvy?
Môže lotéria potvrdiť, že z Bankových záruk podľa článku 12 sa nebude čerpať v súvislosti s nárokmi, o ktorých sa stále diskutuje v rámci konania o riešení sporov, alebo ktoré nie sú urovnané súdom?
Odpoveď:
Verejný obstarávateľ nerozumie, čo je myslené pod „jedinou celosvetovou poistnou systémovou politikou/zmluvou“ a ani nemá vedomosť, podľa akého právneho poriadku je takáto zmluva uzatvorená a či takáto zmluva spĺňa požiadavky uvedené v návrhu Zmluvy vo vzťahu k poisteniu. Verejný obstarávateľ nerozumie, čo je myslené pod certifikátom nahrádzajúcim celú poistnú systémovú politiku/zmluvu a aké práva a povinnosti sú s ňou spojené a ani podľa akého právneho poriadku je takýto certifikát vystavený a či je v zmysle dotknutej právnej úpravy platný a či sú akékoľvek práva podľa neho vymožiteľné. Verejný obstarávateľ pre úplnosť uvádza, že s ohľadom na poistné podmienky a prípadné uplatňovanie práv vyplývajúcich z poistenia za účelom zabezpečenia svojej ochrany Verejný obstarávateľ trvá na určení akceptovateľnej poisťovne podľa bodu 9 článku 12 Zmluvy.
Vo vzťahu k bankovým zárukám Verejný obstarávateľ uvádza, že nie je potrebné, aby akýkoľvek nárok bol určený na základe rozhodnutia súdu. V prípade, ak dôjde k porušeniu povinnosti zo strany Poskytovateľa a sú splnené podmienky na uplatnenie práv z bankovej záruky, je výlučne na Verejnom obstarávateľovi, či svoje práva vyplývajúce z bankovej záruky uplatní alebo neuplatní.
Otázka 25:
Vzhľadom na mimoriadne široký rozsah povinností Poskytovateľa vyplývajúcich zo Zmluvy a na veľmi vysokú mieru pridruženého rizika, mohla by lotéria zvážiť prijatie primeraného prístupu zavedením stropu zodpovednosti Poskytovateľa podľa Zmluvy, kde strop by zodpovedal odmene, ktorú Poskytovateľ prijal od lotérie podľa Zmluvy a mohla by lotéria zodpovedajúcim spôsobom zmeniť návrh Zmluvy? (napr. v článku 13)
Mohla by lotéria potvrdiť, že (v právne možnom a prípustnom rozsahu) Poskytovateľ nebude zodpovedný za stratu zisku, tržieb alebo podnikania (inak ako prostredníctvom sankcií podľa článku 12) alebo za akúkoľvek nepriamu alebo následnú stratu?
Odpoveď:
V prípade, ak by došlo k porušeniu povinností podľa Zmluvy zo strany Poskytovateľa, Verejnému obstarávateľovi môže vzniknúť vysoká škoda ako aj porušenie povinností vyplývajúcich napr. zo zákona č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení; vzhľadom na uvedené by sa Verejný obstarávateľ vystavil neprimeranému riziku v prípade, ak by sa zaviedla limitácia náhrady škody. Vzhľadom na uvedené Verejný obstarávateľ nevidí právny dôvod pre úpravu Zmluvy. Poskytovateľ v prípade porušenia povinností zodpovedá podľa slovenskej právnej úpravy obsiahnutej v zákone č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v platnom znení, a to tak za skutočnú škodu ako aj ušlý zisk.
Otázka 26:
Môže lotéria potvrdiť, že v prípade zmien, ktoré sa musia vykonať na základe zmluvných povinností Poskytovateľa (napríklad dodržiavanie dodatočných alebo pre lotériu nových interných postupov) a ktoré budú viesť k dodatočným obmedzeniam alebo nákladom pre Poskytovateľa, bude o nich prerokované a dohodnuté medzi zmluvnými stranami?
Odpoveď:
Verejný obstarávateľ nerozumie, čo je myslené pod „dodržiavaním dodatočných“ alebo „pre lotériu nových interných postupov“. Vzhľadom na uvedené Verejný obstarávateľ nevie, čo je myslené pod dodatočnými obmedzeniami. Akákoľvek zmena zmluvy je možná iba v súlade s 18 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení.
Otázka 27:
I. Po preskúmaniu dokumentácie k žiadosti o predloženie návrhu a Zmluve o zabezpecení systému hazardných hier („Zmluva“) máme dve hlavné pripomienky:
a. Volba verejnej sútaže pre zákazku tejto velkosti a rozsahu je neuvážená. Podla našich skúseností by bolo ovela vhodnejšie rokovacie konanie, lebo by poskytlo spolahlivý návrh verejnému obstarávatelovi a najlepšie riešenie pre potreby spolocnosti TIPOS.
b. Zmluva je jednostranná a nevyrovnaná. Prijatie Zmluvy v jej súcasnom znení by bolo pre každého rozvážneho obchodníka velmi nárocné a vyžadovalo by cenovú prirážku na kompenzáciu jej rizík; v tomto ohlade sme vybrali niekolko najzásadnejších ustanovení. Takýchto je však omnoho viacej a chceli by sme Vás požiadat, aby ste všetka dalšia podobná ustanovenia a koncepty znovu uvážili:
1. Odvolávame sa na bod 15.26 clánku 12, podla ktorého vzniká nárok na pokutu, ked terminály neprijímajú stávky. Skutocnost, že nie je možné prijímat stávky, sa vztahuje nielen na problémy s technickým zariadením terminálu, na ktoré by mali byt problémy obmedzené, ale aj na problémy s terminálovým softvérom, sietí ci centrálnym systémom. Výsledkom je velké množstvo umelo vykonštruovaných pokút, ktoré nie sú vyvážené oprávneným zájmom spolocnosti TIPOS o stabilný a spolahlivý systém.
2. Celkové množstvo pokút, na ktoré môže súbežne vzniknút nárok, je neodôvodnené. Žiadame spolocnost TIPOS, aby tento koncept znovu uvážila.
3. Odvolávame sa na body 15.41 až 15.43 clánku 12. Je velmi nezvycajné platit pokuty za vady v Centrálnom systéme. Vady sú v systéme prirodzené a je úkolom dodávatela ich opravit. Pokuty sa spravidla udelujú iba ked nie sú vady opravené vcas, alebo vôbec. Žiadame spolocnost TIPOS, aby túto pokutu znovu uvážila.
4. Odvolávame sa na bod 18 clánku 12 Zmluvy, ktorý uvádza „zaplatením zmluvnej pokuty nie je dotknuté právo spolocnosti TIPOS domáhat sa náhrady spôsobenej škody, pricom zmluvná pokuta sa do náhrady škody nezapocítava, ak nie je uvedené inak.“ Jedná sa o nevlúdne a nezvycajné ustanovenie na pomery takýchto zmlúv, kde by už zaplatené zmluvné pokuty spravidla boli odcítané od nárokov na odškodnenie. Toto v mnohých prípadoch vedie k neprimeranej kompenzácii spolocnosti TIPOS s ohladom na jeho oprávnenú potrebu bezpecnosti a spolahlivosti. Napríklad, v bode 15.26 clánku 12, skutocná škoda spôsobená spolocnosti TIPOS v prípade poruchy terminálu po dobu 4 hodín by sa ani zlomkovito nevyrovnala zmluvnej pokute, ktorú by v tomto prípade musel dodávatel zaplatit. Toto sa zdá byt neoprávnené.
5. Okrem toho schopnost dodávatela presne vyhodnotit svoje riziká a vypocítat cenovú ponuku je casto brzdená absenciou základných parametrov pre takéto posúdenie rizika. Dodávatel v mnohých prípadoch nevie, kolko casu bude mat k dispozícii na odstránenie chyby, poskytnutie dodatocnej dokumentácie, výkon zmien, atd., napriek tomu sa uplatnujú podstatné pokuty a spolocnost TIPOS má právo odstúpit od zmluvy. Dodávatel nemá možnost vediet, ci cas, ktorý mu bol poskytnutý, bude postacujúci, a preto nemá žiadny spôsob, ako vopred posúdit pravdepodobnost toho, ci bude uplatnená pokuta alebo ci stratí Zmluvu. Pozri napríklad bod 8 clánku 3 v súvislosti s bodom 15.5 clánku 12; bod 12 clánku 4 v súvislosti s bodom 15.8 clánku 12; body 34 a 35 clánku 5 v súvislosti s bodom 15.14 clánku 12. Všetky tieto skutocnosti sa musia považovat za vysoké riziká, ktoré sa musia bud zohladnit pri výpocte cenovej ponuky pre spolocnost TIPOS, alebo vyústit do rozhodnutia bez ponuky.
6. Odvolávame sa na clánok 13 Zmluvy. Zvážila by spolocnost TIPOS zavedenie primeraných obmedzení na zodpovednost dodávatela za škody s ohladom na príjmy dodávatela voci jeho riziku?
7. Odvolávame sa na body 1 až 8 clánku 12, ktoré sa vztahujú k požadovaným bankovým zárukám. Poskytnutie bankových záruk v požadovanej sume je velmi nákladné a bude musiet byt zohladnené pri výpocte cenovej ponuky pre spolocnost TIPOS. Zvážila by spolocnost TIPOS postupné znižovanie sumy záruk v case a p
ovolit zárucné dlhopisy vydané poistovnou s ratingom "A" v EÚ?
8. Odvolávame sa na bod 6 clánku 12, ktorý sa vztahuje k obnove druhej bankovej záruky. Zvážila by spolocnost TIPOS vrátenie tejto bankovej záruky, pokial by TIPOS neobhajoval práva na bankovú záruku po dobu posledných 12 mesiacov? Dodávatelia inak nemôžu riadne vypocítat náklady na bankové záruky.
9. Odvolávame sa na požiadavku zverejnenú v bode 12 clánku 12 Zmluvy, ktorá uvádza, že poistovatelom v zmysle Poistných zmlúv môže byt iba poistovna so sídlom na území Slovenskej republiky alebo pobocka poistovne z iného clenského štátu so sídlom pobocky na území Slovenskej republiky alebo pobocka zahranicnej poistovne so sídlom pobocky na území Slovenskej republiky. V slovenských zákonoch sme neidentifikovali žiadnu požiadavku, ktorá toto obmedzenie oprávnuje. Poistovne so sídlom v EÚ môžu na územiu Slovenska poskytovat požadované poistenie bez ohladu na to, ci majú na Slovensku sídlo alebo pobocku. Tato požiadavka sa zdá byt diskriminacná voci uchádzacom, ktorí nie sú zo Slovenska, a žiadame spolocnost TIPOS, aby tuto požiadavku znovu uvážil.
10. Odvolávame sa na bod 10 clánku 12, ktorý uvádza, že Poskytovatel je povinný pred uzatvorením Poistnej zmluvy finálny návrh takejto Poistnej zmluvy predložit spolocnosti TIPOS na schválenie. Po prvé pochybujeme, že by bola každá poistovna ochotná zdielat svoje zmluvné podmienky s tretou stranou; okrem toho nemôžeme akceptovat riziko že spolocnost TIPOS môže ci nemusí súhlasit s nejakým bodom zmluvných podmienok poistenia, ktoré sa môžu prejavit ako (i) nedostupné alebo (ii) velmi drahé. Uchádzac je však takto zaviazaný ku kalkulácii, aj ked nepozná parametre. Žiadame Vás o poskytnutie konecného zoznamu položiek, ktoré majú byt zahrnuté v poistnej zmluve. Vezmite prosím na vedomie, že sa v žiadnom prípade nejedná o štandardné poistenie, uchádzac musí získat ponuku na poistenie pred predložením ponuky. Toto však bude nejakú dobu trvat, a preto spolocnost TIPOS naliehavo žiadame, aby adekvátne predlžil termín predloženia.
V tejto súvislosti tiež upozornujeme, že uchádzac musí mat právo na definovanie odpocítatelnej hodnoty vo svojej poistnej zmluve podla vlastného uváženia.
Odpoveď:
Všeobecne k bodu a:
Postup verejnej sútaže v tomto prípade bol zvolený ako najtransparentnejší postup verejného obstarávania.
Všeobecne k bodu b:
Nastavenie Zmluvy (najmä sankcií) súvisí s ochranou Verejného obstarávateľa a má zabezpečiť uzatvorenie Zmluvy len so subjektom, ktorý je schopný poskytnúť plnenie podľa Zmluvy a plniť takúto Zmluvu riadne a včas, pričom takéto nastavenie je v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky.
1. Nastavenie Zmluvy (najmä sankcií) súvisí s ochranou Verejného obstarávateľa a má zabezpečiť uzatvorenie Zmluvy len so subjektom, ktorý je schopný poskytnúť plnenie podľa Zmluvy a plniť takúto Zmluvu riadne a včas. Pre Verejného obstarávateľa je kľúčové, aby boli postihnuteľné všetky zásadné porušenia povinností vyplývajúcich zo Zmluvy, pričom súbežný vznik sankcií je s ohľadom na nastavenie skôr výnimočný. Nastavenie Zmluvy je v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky.
2. Nastavenie Zmluvy (najmä sankcií) súvisí s ochranou Verejného obstarávateľa a má zabezpečiť uzatvorenie Zmluvy len so subjektom, ktorý je schopný poskytnúť plnenie podľa Zmluvy a plniť takúto Zmluvu riadne a včas. Pre Verejného obstarávateľa je kľúčové, aby boli postihnuteľné všetky zásadné porušenia povinností vyplývajúcich zo Zmluvy, pričom súbežný vznik sankcií je s ohľadom na nastavenie skôr výnimočný. Nastavenie Zmluvy je v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky.
3. Pre Verejného obstarávateľa je podstatná bezporuchovosť Centrálneho systému a s ohľadom na druh vady (poruchy) Centrálneho systému sú nastavené sankcie (výška). Verejný obstarávateľ považuje takéto nastavenie s ohľadom na riziká, ktoré vyplývajú z hroziacich vád (porúch) Centrálneho systému a s tým súvisiace následky za nevyhnutné a nevidí dôvod na zmenu Zmluvy. Nastavenie Zmluvy je v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky.
4. Nastavenie Zmluvy (najmä sankcií) súvisí s ochranou Verejného obstarávateľa a má zabezpečiť uzatvorenie Zmluvy len so subjektom, ktorý je schopný poskytnúť plnenie podľa Zmluvy a plniť takúto Zmluvu riadne a včas, pričom zmluvná pokuta nepredstavuje iba paušálnu náhradu škody, ale plní aj represívny charakter. Nastavenie Zmluvy je v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky.
5. V súvislosti s bodom 8 článku 3 Zmluvy a bodom 12 článku 4 Zmluvy Verejný obstarávateľ uvádza, že v Zmluve je výslovne uvedené, že prípadné lehoty na odstránenie vád musia byť primerané. Pre úplnosť takáto primeranosť sa musí posudzovať objektívne, a teda nie subjektívne Verejným obstarávateľom. Zároveň možnosť podľa bodu 8 článku 3 Zmluvy a podľa bodu 12 článku 4 Zmluvy je v prospech Poskytovateľa, keď nie je plnenie poskytnuté komplexne tak, aby bolo možné vydať konečné potvrdenia pre dotknuté etapy podľa Zmluvy, t. j. predstavujú „úľavu“ v prospech Poskytovateľa. V súvislosti s bodom 34 a 35 článku 5 Zmluvy Verejný obstarávateľ uvádza, že uvedené ustanovenia sa týkajú Nových produktov, pričom bod 34 sa výslovne vzťahuje na prípravu samotnej žiadosti pre Nový produkt, od ktorej sa odvíja samotný postup podľa bodu 35 článku 5 Zmluvy, ktorý explicitne odkazuje na Etapu návrhu Služby a Etapu vybudovania Služby, a to primerane s ohľadom na samotný Nový produkt.
6. V prípade, ak by došlo k porušeniu povinností podľa Zmluvy zo strany Poskytovateľa, Verejnému obstarávateľovi môže vzniknúť vysoká škoda ako aj môže porušiť povinnosti vyplývajúce napr. zo zákona č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení; vzhľadom na uvedené by sa Verejný obstarávateľ vystavil neprimeranému riziku v prípade, ak by sa zaviedla limitácia náhrady škody. Vzhľadom na uvedené Verejný obstarávateľ nevidí právny dôvod pre úpravu Zmluvy.
7. Verejný obstarávateľ uvádza, že Banková záruka 1 sa vzťahuje na pomerne krátke obdobie, vzhľadom na uvedené nevidí dôvod na postupné znižovanie sumy Bankovej záruky 1 v čase jej krátkej existencie. Vo vzťahu k Bankovej záruke 2 uvádza, že táto je tiež časovo obmedzená a v prípade, ak v prvom roku Bankovej záruky 2 z nej nebudú uplatnené práva Verejným obstarávateľom, Banková záruka 2 úplne zanikne. Vzhľadom na uvedené Verejný obstarávateľ nevidí dôvod na ďalšie skracovanie platnosti bankových záruk a nastavenie bankových záruk je v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky. Verejný obstarávateľ nerozumie pojmu „záručný dlhopis vydaný poisťovňou“, a teda nemá možnosť poskytnúť vysvetlenie, ktoré by nebolo založené na nepodloženej domnienke.
8. Verejný obstarávateľ uvádza, že Banková záruka 2 sa neobnovuje tak, ako je uvedené v otázke, ale zaniká v prípade, ak nedôjde k uplatneniu práv zo strany Verejného obstarávateľa tak, ako je uvedené v bode 6 článku 12 Zmluvy a následne má Verejný obstarávateľ povinnosť ju odovzdať. Verejný obstarávateľ nerozumie otázke v časti od „obhajovania práv“, a teda nemá možnosť poskytnúť vysvetlenie, ktoré by nebolo založené na nepodloženej domnienke.
9. Verejný obstarávateľ uvádza, že nastavenie bodu 12 článku 12 Zmluvy nepovažuje za diskriminačné, nakoľko Poskytovateľ (bez ohľadu na to, z akého je štátu, či členského štátu EÚ alebo z tretieho štátu), má možnosť rokovať a uzatvoriť zmluvu s poisťovňou tak, ako je uvedené v článku 12 Zmluvy. Verejný obstarávateľ má za to, že práve takýmto nastavením umožňuje zúčastniť sa dotknutého procesu verejného obstarávania širokému okruhu uchádzačov za rovnakých podmienok. Pre úplnosť Verejný obstarávateľ uvádza, že s ohľadom na poistné podmienky a prípadné uplatňovanie práv vyplývajúcich z poistenia za účelom zabezpečenia svojej ochrany Verejný obstarávateľ trvá na určení akceptovateľnej poisťovne podľa bodu 9 článku 12 Zmluvy, a teda Verejný obstarávateľ nevidí právny dôvod na úpravu Zmluvy.
10. Verejný obstarávateľ uvádza, že preukázať poistenie je Poskytovateľ povinný do 60 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti Zmluvy, t. j. jedná sa o pomerne dlhé obdobie už počas účinnosti Zmluvy, v rámci ktorého má Poskytovateľ možnosť komunikovať s poisťovňou. Rovnako lehota na predkladanie ponúk je stanovená do 16.11.2018, pričom zo zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení vyplývajú časové obmedzenia, počas ktorých Verejný obstarávateľ nebude môcť uzatvoriť Zmluvu, a teda už počas tohto obdobia môže úspešný uchádzač rokovať s poisťovňou. Vzhľadom na uvedené Verejný obstarávateľ nevidí dôvod na predĺženie lehoty uvedenej v bode 9 článku 12 Zmluvy.
V súvislosti s návrhom poistnej zmluvy/poistných zmlúv Verejný obstarávateľ uvádza, že s ohľadom na zmluvnú voľnosť Poskytovateľa neurčuje zoznam položiek, ktoré majú byť obsiahnuté v poistnej zmluve, a zároveň uvádza, že schvaľovanie poistnej zmluvy/poistných zmlúv slúži na ochranu Verejného obstarávateľa, t. j. aby v konečnom dôsledku poistné podmienky neurčovali pre Verejného obstarávateľa také podmienky, ktoré sú neúmerné. Samotné uzatvorenie Zmluvy a jej plnenie je pre Verejného obstarávateľa zásadné, a preto v rámci plnenia Zmluvy bude poskytovať druhej Zmluvnej strane súčinnosť (poskytovanie súčinnosti je obsiahnuté aj ako povinnosť Verejného obstarávateľa). Pre úplnosť, ak by bol Verejný obstarávateľ v omeškaní s plnením svojej povinnosti, Poskytovateľ sa nemôže dostať do omeškania s plnením svojej povinnosti.
Verejný obstarávateľ nerozumie pojmu „právom uchádzača na definovanie odpočítateľnej hodnoty vo svojej poistnej zmluve“, a teda nemá možnosť poskytnúť vysvetlenie, ktoré by nebolo založené na nepodloženej domnienke.
Otázka 28:
II. Môžeme tiež spolocnost TIPOS požiadat - v súlade s platným zákonom o obstarávaní aby s nami zdielal otázky ostatných uchádzacov spolu s ich odpovedami od spolocnosti TIPOS?
Odpoveď:
Otázky a odpovede sú sprístupňované v súlade s platným zákonom o verejnom obstarávaní. Podľa § 48 zákona o verejnom obstarávaní, cit.: „Verejný obstarávateľ a obstarávateľ bezodkladne poskytnú vysvetlenie informácií potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu a na preukázanie splnenia podmienok účasti všetkým záujemcom, ktorí sú im známi, najneskôr však šesť dní pred uplynutím lehoty na predkladanie ponúkalebo lehoty na predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti za predpokladu, že o vysvetlenie záujemca požiada dostatočne vopred; ak sa použije zrýchlený postup z dôvodu naliehavej udalosti, je táto lehota štyri dni.“ Vzhľadom na rozsah a obsah otázok príprava odpovedí vyžaduje primeraný čas a bezodkladne znamená do 7 dní odo dňa doručenia, čo je všeobecne akceptovateľné.
Otázka 29:
Odvolávame sa na bod 15.2 clánku 15 (Zmluvné pokuty) Zmluvy:
„V prípade, ak je Poskytovatel v omeškaní so zacatím plnenia ktorejkolvek zo svojich povinností uvedených v Projektovom pláne a ktoré zároven nie sú uvedené v bode 15.1 tohto clánku Zmluvy, vzniká spolocnosti TIPOS voci Poskytovatelovi nárok na zmluvnú pokutu vo výške EUR 1 000 (jedentisíc eur), a to za každý aj zacatý den omeškania;“
Mohli by ste prosím objasnit, ci ustanovenie "ktorejkolvek zo svojich povinností uvedených v Projektovom pláne..." znamená MILNÍKY v rámci Projektového plánu, alebo to znamená, že každá jednotlivá cinnost bude uvedená v Projektovom pláne, kde by táto skutocnost znamenala stovky rôznych aktivít rôznej dôležitosti.
Odpoveď:
Pod povinnosťami v Projektovom pláne sankcionovateľnými podľa bodu 15.2 článku 15 Zmluvy je nutné rozumieť tie povinnosti, pri ktorých sú určené časové míľniky odlišné od časových míľnikov v Základnom harmonograme.
Otázka 30:
Odvolávame sa na položku [P-143] clánku 7.10 Špecifikácie predmetu zákazky, kde boli definované maximálne rozmery Samoobslužného Terminálu na Kurzové stávky. Berúc do úvahy, že ide o nepovinnú požiadavku a že v budúcnosti bude musiet byt Samoobslužný Terminál na Kurzové stávky vyrobený na mieru pre spolocnost TIPOS, mohli by ste nám prosím objasnit, ci je pre spolocnost TIPOS prijatelné, ak budú skutocné rozmery mierne väcšie? Boli by v tomto prípade minimálne väcšie rozmery dôvodom na diskvalifikáciu uchádzaca?
Odpoveď:
Požadované rozmery pre samoobslužné terminály na kurzové stávky vychádzajú z aktuálnych možností a znalostí verejného obstarávateľa, pričom verejný obstarávateľ si uvedomuje, že sa jedná aj o ustanovenie opcie (bod 3.5 Špecifikácie predmetu zákazky). V súvislosti s prípravou ponuky uchádzača bude verejný obstarávateľ akceptovať rozmery samoobslužných terminálov pre kurzové stávky s odchýlkou do 10% nad požadované rozmery stanovené v súťažných podkladoch.
(Dňa 31.10.2018)